Skip to content

IndisciPLAr

Portuguese as an Additional Language under an indisciplinary perspective

Affiliated with INdisciplinary, Critical or Transgressive Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006; PENNYCOOK, 2001), the research group IndisciPLAr seeks to contribute to the construction of an area of Portuguese as an Additional Language (PAL) that is politically engaged and responsive to contemporary social demands (BIZON, DINIZ, 2018). To this end, it focuses on subjects - socio-historically conceived - who do not have Portuguese as their first language and who move, physically and / or symbolically, through spaces where the learning of Portuguese can be an important resource - although not enough - for the production and democratization of mobility and multi-territoriality (BIZON, 2013). Involved with the construction of an alternative globalization (B. SANTOS, 1995; M. SANTOS, 2000) through linguistic policies aimed at multiplicities and based on multilingual bases, the group calls to dialogue other voices beyond the north-western axis, as a form of resistance to the neoliberal movement of globalization and internationalization. Among these voices are those of university students - especially those from non-central countries -, crisis migrants (children, adolescents, or adults), deaf and indigenous Brazilians. IndisciPLAr's actions focus on different facets of linguistic policies, less or more explicit, in their relations with identity issues, including teacher training, curricula, teaching materials, assessments and literacy practices (STREET, 2014). In addition to the training of teachers and researchers at undergraduate and graduate levels, the group acts in the planning, implementation and evaluation of public policies and language policies that directly or indirectly concern PAL, including the production of language policy instruments, such as curricula and teaching materials.

Lines of research

Languages, Transculturality and Language Education
Linguistic policies and Portuguese as an Additional Language / Welcoming Language

Repercussions

Os integrantes do grupo têm participado ativamente de uma série de políticas públicas e linguísticas, incluindo em funções de coordenação. Entre essas políticas, estão o projeto Mais Médicos para o Brasil (2013-2018), o programa Idiomas sem Fronteiras (2015-2019), o Certificado de Proficiência em Língua Portuguesa para Estrangeiros (Celpe-Bras) e o Programa de Estudantes-Convênio de Graduação (desde 2013). Também se destaca a atuação em políticas voltadas para migrantes de crise, em particular, as realizadas em parceria com o Núcleo de Estudos de População Elza Berquó da Universidade Estadual de Campinas (Nepo/Unicamp), a Prefeitura de Campinas e a Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte. Além disso, o grupo trabalha na formação inicial e continuada de professores de Português como Língua Adicional, na licenciatura em Português como Língua Estrangeira/Segunda Língua do Instituto de Estudos da Linguagem (Unicamp), na graduação em Letras da Universidade Federal de Minas Gerais e em outros contextos, inclusive no exterior.

See also our publications..

Entre no espelho do grupo no site do CNPq.

 

Referências bibliográficas

BIZON, A. C. C. Narrando o exame Celpe-Bras e o convênio PEC-G: a construção de territorialidades em tempos de internacionalização. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Campinas, Universidade Estadual de Campinas, 2013.

BIZON, A. C. C.; DINIZ, L. R. A. Apresentação do dossiê especial “Português como Língua Adicional em contextos de minorias: (co)construindo sentidos a partir das margens”. Revista X, Curitiba, v. 13, n. 1, p. 1-5, 2018.

MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

PENNYCOOK, A. Uma Linguística Aplicada Transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 67-83.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice. O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1995. 

SANTOS, M. Por uma outra globalização. Do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

en_USEnglish
Skip to content